in

Pijete kolové nápoje? Kvůli svému zdraví byste měli zvážit jejich častou konzumaci

Kolový nápoj

Asi jen málokdo si dopřává kolový nápoj jen při bolesti hlavy či obtížích s břichem. Naopak pro mnohé je tento nápoj hlavním zdrojem tekutin, za což mohou především nízké ceny a všudypřítomná reklama. Cukru je zkrátka těžké odolat.

Jenže i přesto, že si udržujete štíhlou linii, neznamená to, že taková konzumace bude bez následků. Tyto nápoje zkrátka nejsou vhodné na každodenní pití. U dětí se snaží všichni množství limitovat, ale sami sobě je to horší.

Úbytek vápníku je nejhorší

Kyselina fosforečná je hlavní ingrediencí kolových nápojů. Fosfor je sice pro tělo důležitý minerál, ale má jednu nepříjemnou vlastnost. Při nadbytku se vylučuje z těla v podobě fosforečnanu vápenatého.

Už je vám tedy jistě jasné, v čem tkví riziko nadměrné konzumace. Úbytek vápníku může skončit až vznikem osteoporózy a častými zlomeninami.

Cukr a kofein

Je snadné zapomenout, kolik cukru tyto nápoje obsahují ve skutečnosti. Na litr nápoje to může být i téměř 30 kostek cukr! A to už je množství, které mnohonásobně překračuje doporučenou denní dávku.

Za normálních okolností by vám po vypití takto sladké tekutiny rozhodně dobře nebyla, pravděpodobně by se obsah žaludku rychle vrátil zpět. Tomu právě brání kyselina fosforečná.

Problémem je, že hladina inzulínu vyskočí a játra cukr převádí na tuk. Kolový nápoj sice dodá energii, obsah kofeinu zajistí nabuzení, ale poté přijde útlum. Lidé proto potřebují další skleničku, aby se opět nabudili. Snadno si tak vypěstují závislost.

Autor Radka Medková

Jsem stále ještě mladá žena (lehce po třicítce), požitkářka a milovnice života. Miluji svou rodinu, své dva psy a své přázele. Krom toho, že ráda píši, také ráda cestuji, sportuji a zajímám se o zdravý životní styl.

Fénování vlasů

O jemné vlasy je potřeba správně pečovat. Víte, jak na to?

Horoskop

Co vás čeká koncem roku? Zjistěte, co říká horoskop!